-

tiistai 14. lokakuuta 2014

Yhden luvun loppu

Pitkä kisarupeama vuonna 2014 on ohi ja teki mieli kirjoittaa blogiin pitkästä aikaa. Tehdä jonkinlaista yhteenvetoa ja omien ajatusten järjestelemistä ihan kirjalliseen muotoon. :)

Tämän vuoden kisakausi alkoi omalta osaltani huhtikuussa, kun kilpailin ensimmäistä kertaa bikini fitnessissä. Debyytti meni nappiin ja voittopokaali sekä kutsu EM-kisaan lähti Kulttuuritalolta mukaan. Draivi lähteä kisaamaan lisää löytyi helposti ja päätinkin EM-kisojen jälkeen suunnata katseen syksyn SM:iin.

Katsottiin kesällä, että lihasta mulla on bikiniin riittävästi, mutta kuntoa täytyy saada kireämmäksi. Kesä mentiin siis aika minimaalisilla ruokamäärillä enkä halua edes tietää, montako sataa tuntia tuosta lyhyestä aurinkoisesta vuodenajasta käytin sisätiloissa erilaisten cardiolaitteiden keskellä luurit korvilla. Kunto meni piirun verran eteenpäin, mutta työmäärään nähden kyllä melko vaatimattomasti. Kuntokuvia katsoessa muutos vuoden aikana on lopulta aika pieni. Lookki alkoi kesän mittaan omaan silmään näyttää hieman "overdieted", eli tasapaksu vaikkakin toki pikkuruinen, ja silti pehmeä, eli rasva ei palanut haluttua tahtia loppuun asti. Syystä tai toisesta. En kokenut olevani mitenkään aivan täysin loppuunajettu, eli jaksoin kyllä painaa eteenpäin ja olin töissäkin ihan normaalisti ilman että duunikaverit suunnilleen edes muisti mun olevan millään dieetillä, mutta kropalla oli eri suunnitelma kuin mulla rasvakudoksesta irti pääsemisestä. :D Painoa tippui siihen malliin, että olin SM:issä n. 1,5 kg keveämpi kuin EM:issä, eli melkoinen kirppu.

Itselle on hirveän tärkeää, että näistä kisarupeamista jää käteen jotain ihan oikeaa oppia ja tietoa. En ole sellainen tyyppi jota huvittaisi lyödä päätään seinään kerta toisensa jälkeen, vaan ennemmin kokeilen jotain uutta ja katson, toimiiko se paremmin kuin vanha strategia. Paikallaan polkeminen on pahinta mitä voin kuvitella. Haluan analysoida asioita avoimesti ja kehittyä, ja tämähän pätee paitsi bikini fitnessiin myös muihin elämäni osa-alueisiin. Mulle ei tee tiukkaa sanoa, että tulipas tehtyä huonoja valintoja, vaan ennemmin haluan kysyä, että mitä voin tehdä jatkossa toisin jotta voin tulla paremmaksi.

Bikini lajina on kuitenkin sellainen, että siinä kilpailemiseen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin pelkkä kunto. SM:issä päätin kokeilla vähän erilaista etuposeerausta, sillä olin saanut palautetta siitä että näytän helposti paljon muita lyhyemmältä (ehkä siksi että olen aika lyhyt, heh.) jos poseeraan vanhaan malliin paino voimakkaasti toisella jalalla. Kuvista katsottuna tämä mun uusi etuposekokeilu näytti kyllä todella vaivalloiselta ja epäluontevalta ja voinkin sanoa näin jälkiviisaana, että se oli virhe. Pienessä ajassa lavalla tuomarit antavat pisteensä lopulta hyvin pieniin asioihin nojautuen, ja uskon, että tällä kertaa tapani esitellä kropan kurveja ei ollut kovin edustava.




Isot onnittelut haluan vielä täälläkin sanoa mitalikolmikolle! Jokainen oli aivan upea ja ansaitsi sijoituksensa. Itseäni jotenkin väsyttää lajin parissa kisaavien ainainen spekulointi siitä "mitä tuomarit HAKEE".. Ei ne mitään HAE, ne antaa pisteet tiettyjen kriteerien mukaan ja sillä siisti. Uskon että sijoitukset menivät ihan oikein ja tuomarit tekivät hyvää työtä. Jokaisen sarjan voittaja oli mielestäni linjan mukainen ja päätökset perusteltuja. Oman sarjan voittajan Jaanan puolesta olen tosi onnellinen, hänen SM-lookkinsa oli aivan täydellinen, kunto juuri sopiva ja varmasti poseeraus ja esiintyminenkin meni upeasti (lavalla ei ehdi muiden suorituksia katselemaan). Onnea Jaana <3 Jaanaan minulla oli mahdollisuus päästä tutustumaan tässä kisassa bäkkärillä enemmän ja on aivan ihana valloittava tyttö, ja vieläpä kahden lapsen äiti, melkoista!

Tunteet ja niiden käsitteleminen ovat itselle tärkeitä, myös ne negatiiviset. Tasapaksu elämä ei houkuttele, eikä aina pidäkään olla kivaa. Tottakai siis myönnän, että kisasta jäi pariksi päiväksi suru puseroon; kova työ takana ja silti laskin sijoitustani Fitness Classicin ykkösestä SM:n nelospystille. Mutta kuten sanottu, ei kannata kisaan lähteä jos ei pysty hyväksymään lajin luonnetta. Mulle treenien ja terveellisen syömisen kuuluminen elämään on ollut itsestäänselvyys ihan aina, joten ei tässä mitään suurta muutosta tapahdu jatkossakaan sen suhteen, jaksaisinko innostua kyseisistä asioista. Todellakin :D Se milloin sitten seuraavan kerran kisaan jääköön vielä auki. Sitten kun siinä on järkeä! Nyt pidän ihan rehellisen ja tarpeeksi pitkän palautuskauden ja sen jälkeen lähden etsimään omalle kropalle toimivia treeni- ja syömistapoja. Pää kaipaa ainakin vaihtelua sen crossinglaitteessa veivaamisen jälkeen ;)

Kaikin muin tavoin näen ehdottomasti, että kisaamiselle asettamani tavoitteet ovat toteutuneet. Alkuperäinen tavoitteeni oli saada työ alalta, joka kiinnostaa ja on aina kiinnostanut. Tavoite saavutettu: olen aivan mielettömän hyvässä työpaikassa jossa minulle on tarjolla haasteita ja etenemismahdollisuuksia. Lisäksi kisahommat ovat tuoneet paljon muita juttuja, joiden parissa teen hommia enemmän kuin mielelläni.

Toinen isoin syy miksi reilu vuosi sitten hakeuduin kisajuttujen pariin oli ihmiset. Halusin kerätä ympärilleni ihmisiä, joita kiinnostaa samat asiat kuin itseäni. Ja siis ne ihmiset, joita tämän kautta olen saanut tavata, WOW. Siinä mielessä tavote enemmän kuin saavutettu. Nyt kun oikein mietin asiaa, olen ihan älyttömän onnellinen ja otettu kaikista näistä kohtaamisista, joita vuosi fitnessin parissa on tuonut mukanaan! Tietysti iso osa alan tyypeistä on minulle tuttuja jo entuudestaan, mutta vielä isompi osa myös uusia tuttavuuksia. Mielettömiä persoonia, tarinoita, taustoja. Vielä kerran WOW.

Tähän loppuu ensimmäinen kisakauteni bikini fitnessin parissa. Aika ruveta kirjoittamaan uutta lukua!

11 kommenttia:

  1. Kun tuota sun tätä vuotta katsoo, niin ainakin ulkopuolisen silmistä aivan upealta näyttää, niin menestyksen kuin kehityksenkin valossa. Onnea menneestä kaudesta ja tsemppiä tulevaisuuteen. Olet sä kyllä hyvä!

    T: -j-

    VastaaPoista
  2. Kiva lukea taas sun kirjoituksia! :) minä olen ainakin ehtinyt jo kaipailla sun tekstejä - toivottavasti niitä saadaan taas lukea jatkossa enemmän.

    Mun mielestä näytit kisassa aivan upealta, oot kaunis mimmi. Kaikkea hyvää sun syksyyn, ja tsemppiä siihen uuteen lukuun sun elämässäsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katsotaan jos tästä kerkiäisi vaikka niiden vähentyneiden aerobisten vapauttaman ajan joskus naputtelemaan ;D On kyllä itelläkin ollu ikävä kirjottamista mutta aika on yksinkertaisesti ollut niin kortilla, ettei mitään jakoo panostaa tähän. I'll do my best :)

      Ja kiitos <3

      Poista
  3. Bikini fitnessin huipulla noi kilpailijoiden väliset erot taitaa olla aika pieniä, ainakin mun silmään näyttää siltä. Tsemppiä jatkoon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on niin totta. Bikini ei oo kyllä helppo laji tuomareillekaan :) Kiitos!!

      Poista
  4. Olipa kiva huomata Feedlysta, että sun blogi on päivittynyt :) Tykkään, kun analysoit asioita aika kylmän viileästi ja realistisesti. Tsemppiä palautuskauteen J!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva et tykkäät :) Se on ehkä mun tapa käsitellä asioita koska oon oikeasti hemmetin tunteellinen ihminen. Jos en ottais tietosesti järkeä käteeni ja tarkastelis asioita sen kautta, vois mun elämä olla aika paljon vaikeempaa :D

      Poista
  5. Vau oot upea! Kuin pitkä oot? Ite oisin antanut sulle suurimman pokaalin heittämällä, mut mä en valitettavasti oo tuomari ;) :D

    VastaaPoista

Jätä viesti <3