-

maanantai 21. huhtikuuta 2014

Treenivinkkejä

Multa on kyselty paljon sekä täällä että muualla, että miten oikein treenaan (pakaroita). On ollut tarkotuksena tehdä tänne blogiinkin enemmän treenipostauksia, mutta kuvapainotteisten blogipostausten ystävänä ne on mun kohdalla tyssänneet aina itse treenikuvien puutteeseen. Enkä sitten oo kokenut teitä palvelevaksi ladella täällä itsestäänselvyyksiltä tuntuvia juttuja bikini fitness -treenaamisesta.

Koska totuushan on, että mulla ei ole mitään salaista reseptiä siihen, miten kuuluu treenata, jotta saa esimerkiksi ne kaikkien tällä hetkellä himoitsemat pyöreät pakarat. Tai tottakai uskon tietäväni kohtuullisen paljon niistä perusasioista, mitä ainakaan EI kannata tehdä jos lihaskasvua havittelee ja millaisia tapoja sen sijaan kannattaa suosia. Mutta mutta, ei ne mitään salaisuuksia ole.

Joten itsestäänselvyyksiä tai ei, tässä mun treeni-ideologiaa pählinänkuoressa!

"Salaisuus" nro 1: Pitkäjänteisyys. Koko elämän kestänyt treenaaminen muodossa tai toisessa. Punttisalille menin ekan kerran 16-vuotiaana, ja rakastin sitä hommaa heti. Siitä asti oon käynyt salilla enemmän tai vähemmän ja erilaisia treeniohjelmia ja -metodeita kokeillen. Suosittelen siis, ettet menetä hermojasi, jos ei parin kuukauden salitreenisi ole vielä aiheuttanut totaalista muodonmuutosta ja kaverit ei vielä kysele että mitä sulle on tapahtunut.

"Salaisuus" nro 2: Monipuolinen treeni. Olen harrastanut urheilua tavalla tai toisella lapsesta asti: pisimpään ratsastusta, sen ohella juoksua ja myöhemmin punttisalia, hetken aikaa yleisurheilua ja kokeiluluontoisesti jopa painonnostoa. :) Mut voi siis ehkä luokitella jonkinnäköseksi urheiluhulluksi, ja vieläkin tykkään treenata ennemmin monipuolisesti kuin vain yhtä juttua hinkaten. Mä kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä keholajejakin treenaavan olisi hyvä kuluttaa aikaa muuallakin kuin käsipainojen parissa. Räjähtävyysharjoitukset, erilaiset loikka-, spurtti- yms. treenit on erinomaista vaihtelua kropalle ja hermotukselle. Tietysti riippuu lajistakin ja itsellä on kokemusta vain bikiniin treenaamisesta, mutta siihen ainakin sopii erinomaisesti monipuolinen treenityyli ja fysiikasta sen mielestäni myös näkee positiivisesti jos on tehty muutakin kuin pelkkää punttia.

"Salaisuus" nro 3: Säännöllinen kehonhuolto. Mikään ei satu mua silmiin yhtä paljon kuin hartiat lysyssä alaselkäänsä tuskissaan pitelevä bodari joka väkisin vääntää raskailla raudoilla salilla mutta jonka kehon yleinen olemus huutaa että nyt kannattais vaan venytellä paikat kunnolla auki reuhtomisen ja riehumisen sijaan, tai satsata vaikka muutaman kerran käyntiin asiansa osaavalla hierojalla. Itse saan treenin menemään perille miljoona kertaa paremmin kun lihakset on hyvin huolletut, annan niille tarpeeksi aikaa palautua ja pidän kiltisti myös lepoviikon 4-5 viikon välein. Putkirullaus, venyttely, hierojalla käynti, palauttavat aerobiset, you name it. Kaikki keinot käyttöön. Ja huom. tää on ihan yhtä tärkeä osa lihasten kasvatusta kuin kovaa treenaaminen...no excuses -lausahdukset vois monen kohdalla ottaa käyttöön nimenomaan kehonhuollon yhteydessä...

"Salaisuus" nro 4: Tuntuman etsiminen. Paljon puhuttu mind-muscle-connection. Jos se puuttuu, on aika toivotonta odottaa kehitystä tietyssä lihasryhmässä. Jos treenaat pakaraa ja haluat että pakaralihas kasvaa, niin sen treenin pitäisi silloin tuntua pakaralihaksessa. Jos se tuntuu reisissä, niin jotain on pielessä. Aloita tuntuman etsiminen pienenpienillä painoilla tai jopa ilman painoja ja keskity. Toistoja, toistoja, toistoja. Ei auta painojen lisääminen pakaroiden kasvattamiseen, jos tuntuma on alunperinkin hukassa.

"Salaisuus" nro 5: Ruokavalio. Syö tarpeeksi. Syö pääpiirteittäin puhtaasti ja kroppaa oikeasti raviten. Mä en oikein ole itse uskonut koskaan sellaseen "jos treenaa paljon, voi syödä mitä vaan" -periaatteeseen, vaan mieluummin annan kropalle niin laadukasta polttoainetta kuin vain pystyn. Se myös loppujen lopuks on sitä parhaan makusta, usko pois. Jos herkuttelen niin teen sen sitten hyvällä omallatunnolla ja sellasilla herkuilla mitä ihan oikeesti tekee mieli, ei vaan niin että jeee, cheat meal, nyt jätskiä-karkkia-limua-sipsiä-kaikkeee :D Kyse ei ole pelkästä ulkonäköasiasta tai lihomisen välttämisestä, vaan siitä, että olet mitä syöt. Ja mä en vaan halua rakentaa kroppaani skeidalla koska rakastan sitä sen verran paljon, that's it. :)

"Salaisuus" nro 6: Rentous tekemisessä. Mä oon ehdottomasti sen kannalla, että mitä enemmän stressaat asioista, sen enemmän se alkaa nipistää tuloksista. Mä haluan aina että treenissä säilyy se ilo, joka antaa lopulta enemmän kuin ottaa. Jos joku kaunis päivä esimerkiks kyllästyn tähän mitä nyt teen, niin sitten on aika vaihtaa lajia ja etsiä sellanen, joka antaa iloa ja energiaa elämään. Nyt tuntuu, että just bikini fitness on se juttu mulle, joten sitä teen niin kauan kuin vaan suinkin siitä kiksit saan :)) Stressi kuluttaa elimistöä varmaan enemmän kuin mikään muu, joten jos esimerkiksi tietynlainen treenaaminen aiheuttaa vaan kovaa stressiä ja tuntuu vastenmieliseltä, niin tee hyvä ihminen jotain muuta. Maailmasta löytyy mahtavia lajeja loputtomiin!

"Salaisuus" nro 7: No nyt jos olet jaksanut lukea tänne asti, niin palkitsen sut niillä pakaraliikevinkeillä, ha! ;) Tosiaan mulla ei nyt ole kertoa mitään yhtä liikettä, jonka avulla pakarat kokevat jonkun super-ahaa-elämyksen ja huiman kasvupyrähdyksen, mutta näitä liikkeitä teen paljon: suorin jaloin maastaveto, erilaiset askelkyykkyvariaatiot, pakarapotkut taljassa eri kulmissa, lantionnostot, hyvää huomenta. Perinteistä takakyykkyä teen harvoin, jos koskaan, johtuen taannoisista selkävaivoista joista tosin sittemmin oon päässyt eroon. Suosittelen monipuolisuutta paitsi liikkeissä, myös sarjapituuksissa, palautusajoissa sarjojen välillä yms. vaihtelua, jotta pakarat saisivat mahdollisimman monipuolista ärsykettä. Eipä siinä sen kummallisempaa!

Iloa ja tsemppiä treenaamiseen! Tää on ennen kaikkea kivaa hommaa joten muista nauttia <3


Hehhe, etsin jotain pakarakuvaa tähän ja kaivoin mun motivaatiokuvana toimineen Nathalia Melon kuvan esille... Ja tajusin että oli sattumalta aika samantyyppinen asetelma kuin tossa Markku Visurin musta viikko sitten ottamassa kuvassa (oik.) :D Vaikka asento on melkein sam, mun ja Melon fysiikoiden välillä on vielä valovuosi. Treenit jatkukoon näillä tässä postauksessa kerrotuilla eväillä :)

13 kommenttia:

  1. Siis oot saman ikäinen kuin valmentajasi Anna28 v. :D . Eikö sua pelota että voisit olla parin vuoden päästä hieman no , vanha bikiniin , joka mielletään nuorempien tyttöjen lajiksi ikähaarukalla 17-26 ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ymmärrä miksi se mua pelottaisi? :) Kisavuosia on jäljellä vielä monta ja uskon että mulla on elämässä sen verran paljon sisältöä, että kun kisahommat lopetan niin teen sit jotain muuta :) Bikini ei Todellakaan ole mikään teinilaji, sori

      Poista
    2. Tässä vielä postaus, jonka muutama päivä kirjotin just tähän aiheeseen liittyen. Eli miksi en oo kisannut aiemmin kuin nyt. http://johannahermans.blogspot.co.uk/2014/04/kannattaako-kisata-fitness-lajeissa-17.html

      Poista
  2. Ikä ei näissä lajeissa kerro juuri muusta kuin että fysiikka on huomattavasti parempi ja kehittyneempi kuin jollain 18 vee tytöllä.

    Ja ainahan voi kisata mastersissakin jos ei yleiseen sarjaan halua mennä! Siihen tosin Johannalla taitaa olla aika monta vuotta aikaa :)

    Jonna1983.fitfashion.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heii kiitti kommentista Jonna! Mä oon seurannut sun blogia jo sillon kun kisasit bodylajiessa :)

      Joo, tottakai jos kommentin jättäjä tarkotti että pelottaako mua etttä naama rupsahtaa (sori karu ilmasuni) tmv., niin silleen varmaan luonnonlakien takia jossain vaiheessa käykin (tai jonkun mittapuulla käynyt jo? :'D), mutta kyllä fysiikka säilyy hyvin huollettuna nättinä pidempäänkin ja voi jopa kehittyä :) En nyt halua vetää tähän mitään teinit vs. ikämammat -taistelua, mutta mä oon kanssa niillä linjoilla, että ennemmin kisoihin vasta, kun sitä lihaa on oikeesti edes joku vuosi kerätty... Omaan silmään vaan kivempaa katella semmosta oikeasti jo duunia tehnyttä kroppaa kuin varsamaista olemusta, mutta nää on MAKUASIOITA.

      Poista
    2. Hui, oikeesti oot seurannu? Mahtavaa!

      Mä oon ite 31-vuotias ja mulla on nyt kiinnostus biksussa kisaamiseen herännyt oikein kunnolla. Oon ajatusta pyöritellyt jo vuoden päivät mut... haluan kuitenkin treenata crossfittiä enkä tiedä voiko sitä yhdistää biksukisaamiseen. Vaikka onhan noita bf-kisaajiakin jotka treenaa pelkkää crossfittiä!

      Huippua oli löytää tää sun blogi, ehkä tätä seuraamalla saan oman varmuuden asiaan et kannattaako mun edes haaveilla kisaamisesta ;) sä olet kyllä täysin oikean lajin löytänyt! Katoin heti kisoissa et wau mikä pakkaus! Täällä seurataan ja tsempataan sua ihan täysillä! ;)

      Poista
    3. No jooo, ihan oikeesti oon seurannu :D Fitnesskärpäsen purasema tyttö kuule luki innolla kaikki postaukset! Mutta tosiaan näin monta vuotta meni että sitten ite päätin kisata, mikä siis omalla kohdalla hyvä homma.

      Bikiniin on musta siitä kiva treenata, että treeni on monipuolista. Tai riippuu varmaan lähtökohdistakin miten kannattaa treenata, mutta itsellä kun ei ole hurjasti pyritty lihasmassaa lisäämään, niin on saanu kyllä tehdä vaikka mitä aina kaikenlaisista loikkatreeneistä peruspunttailuun. Kivaa kivaa kivaa! :D En jaksais itekkään yhtä ja samaa kovin kauaa, plus tuntuu että mulla kroppa tottuu melko nopeesti muutoksiin eikä sitten kehitystäkään enää tuu jos pitkään junnaa samaa juttua menemään. Mä uskon et sä pystyisit ainakin osittain yhdistään crossfit-treeniä kisapreppiin. :)

      Poista
  3. Hei johanna! Ihana blogi ja upea sinä! Kysymykseni koskee silikoneja. Olen itse laittamassa +- 2-vuoden päästä, kisakuvistasi huimasin että omasi ovat juurikin aikalailla sellaiset kuin itse haluan ja siksi haluaisinki tietää, missä olet laittanut, mikä malli ja profiili? :)

    VastaaPoista
  4. Heipsulivei ja kiitos! Noita hommeleita en lähde täällä blogissa käymään läpi :)

    VastaaPoista
  5. Sulla kun on kertynyt kilometrejä mantereella jos toisella niin jaksaisitko kertoa eri maiden salikulttuureista, onko jotain tapaeroja suomalaiseen meininkiin tms? Itse olen miettinyt että jatkossa kun matkustaa niin voisi käydä testaamassa saleja, mutta toistaiseksi on matkalaukku ollut niin täynnä kaikkea muuta että ne salikamat on jäänyt sitten kuitenkin kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joooo, hyvä idea! Mä rakastan testailla saleja ja oon käynyt niin Jenkeissä kuin Briteissä kymmenillä eri saleilla :D

      Ja onhan se välillä haasteellista saada kaikki mahtumaan matkalaukkuun, mutta kun ottaa vaan kevyimmät mahdolliset kamat (ei huppareita tms painavia treenivaatteita) niin salivermeetkin saa mahdutettua :)

      Poista
  6. Kiitos hyvästä postauksesta! Sain tästä paljon vinkkejä, joita aion testailla omaan treeniin. Tuun sitten tänne kertoon kuinka hyvään kondikseen oon päässyt sun vinkeillä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa ;) Ja tottakai pääset kondikseen, tsemppiä paljon!

      Poista

Jätä viesti <3