-

perjantai 16. elokuuta 2013

Cheat meal ja muuta sapuskaa - Kuinka bikini fitness -urheilija ruokailee?

"Tavallisesta ruuasta on tullu cheat meal?", ihmetteli mun äiti tässä yksi päivä, kun kerroin, että syön kerran viikossa vapaavalintaisen aterian ja tällä viikolla se oli kavereiden kanssa kasvis-, niin, KASVISravintolassa nautiskeltu iso setti kaikkea hyvää jälkiruokineen ja jälkkärin jälkkäreineen eli raakasuklaineen. Niin ja mutakakkuineen. Voi NAM!

Tottahan se on - en itsekään pidä tällästä minkään sortin mässäilynä, mutta tällä hetkellä nyt mennään valmentajan ohjeiden mukaan ja normiarkena ei syödä ekstraa (tai ainakin yritetään kaikin voimin olla syömättä, krhm). Sen sijaan kerran viikossa buustataan aineenvaihduntaa syömällä vapaammin yksi ateria, ja siitä tosiaan käytetään nimitystä cheat meal. Silloin ei vaakaa (ja välillä tuntuu ettei paljon terveellisen syömisen ohjenuoriakaan) tunneta, mutta ihannetilanteessa varmaan cheattikin on semmosta kroppaa hyvin hellivää perussafkaa, ainoastaan määrä on isompi.

Noh, kukin tyylillään ja tarpeen mukaan, mutta itse ainakin oon sitä mieltä, että liian kireä pipokin voi aiheuttaa hallaa ja esim. lihottaa ;) Avaan teille nyt kuitenkin pikkusen sitä, miten tällä hetkellä syön, koska siitä on tullut kysymystulva mun roudatessa omia muovikippoja ja -pussukoita ympäri ämpäri mukanani. Arvostan syömisissäni ihan yli kaiken sitä, että mulla on sen seurauksena hyvä olo - siksi syön miten syön, normisti sen kummemmin määriä laskeskelematta. Kisaprepissä ohjenuora on sama, mutta jotta ruokavaliolla saadaan haluttuja muutoksia aikaan, lasketaan määrätkin tarkemmin.


Itse suosittelen kaikille mun touhuja seuraaville ruokailuvinkkien kysyjille ihan normaalia täysipainoista ruokavaliota, jossa tärkeimpiä seikkoja on mm. säännöllisyys eli n. 6 ateriaa päivässä säännöllisin väliajoin (n. 2-3 h välein), tarpeeks protskua, tarpeeks hyviä rasvoja, hyviä hiilareita tarpeen (=oman aktiivisuuden) mukaan, mahdollisimman vähän sokrua ja paljon vettä. Siinäpä se kokonaisuudessaan.

Mä en todellakaan suosittele käyttämään keittiövaakaa normiruokailuissa, vaikka oon sen itse nyt joutunut opettelemaan. Ennemmin kannattaa opetella oikeesti kuuntelemaan omaa kroppaa ja syömään sille sopivia määriä. Jos nyt ihan oikeasti on ihan pihalla siitä, kuinka paljon se sopiva määrä kerralla olis, niin voihan ne määrät kertaalleen katsoa jonkun aiheesta perillä olevan kanssa läpi ainakin suuntaa-antavasti, jotta pystyy sitten itse siellä työpaikkaruokalassa tekemään fiksuja valintoja.



Mun mielestä ulkonäkö on vähintään puolet nautinnosta ruuan ollessa kyseessä, mutta välillä siitä on vaan pakko tinkiä. :D Tässä tunnistamattoman näköisessä mössössä on punariisiä, maustettua kanaa ja pakastevihanneksia. Gourmet-lounas työpaikalla - hyvältä maistu vaikkei siltä näyttänytkään.

Omiin ruokailuihin kuuluu tällä hetkellä päivittäin kolme lämmintä ruokaa, kaksi välipalaa ja aamiainen. Lisäksi treenipäivinä juon ennen treeniä latausjuoman ja treenin jälkeen palautusjuoman, ja päivittäin otan myös liudan muita lisäravinteita. Pidän aina huolen siitä, ettei ruokailuvälit veny kolmea tuntia pidemmiksi JA siitä pitää kyllä tällä hetkellä myös mun lisää ruokaa kiljuva massu huolen, joten eipä paljon kelloa tarvita. :D

Säännöllisyys on tärkeää aineenvaihdunnan käynnissä pitämisenkin takia; kroppa hyödyntää paremmin omia rasvavarastojaan energianlähteenä, kun se ei tarvi niistä kynsin hampain pitää kiinni ruuanpuutteessaan. Rasva palaa siis kivasti siinä sivussa, kun verensokeri pysyy tasasena, eikä väsymystä ja huonoa oloa ehdi tulla.



Kaurapuuro pannarin muodossa eli kaurahiutaleet blendattuna munien ja banaanin kanssa ja maustettuna vaniljalla ja kanelilla <3 Toimii, let me tell ya!

Joka aterialla mulla on lautasella reilusti proteiinia, joka auttaa lihaskudosta uudistumaan ja palautumaan rankoista treeneistä. Sen oon myös huomannut pitävän paremmin kylläisenä; esimerkiksi pelkällä aamupuurolla en aamuisin pitkälle pötkisi, mutta sen kylkeen paistettu neljän munanvalkuaisen omeletti sen sijaan auttaa jo vähän pidemmälle.

Rasvat on tärkeitä naiselle mm. hormoniaiheenvaihdunnan takia. Senpä takia rasvoista ei saa mun mielestä ikinä liikaa karsia ruokavaliossa, vaikka se onkin "helppo" tapa laskea päivittäin saatavaa kalorimäärää reippaasti. Mä syön itse päivittäin kalaöljyä, kylmäpuristettua kookosöljyä, avokadoa ja manteleita tai pähkinöitä. Määriä kyllä mittailen, koska aiemmin oon tottunut syömään rasvoja suht vapaasti ja päivittäin onkin mennyt isot määrät mm. mun aina ihmetystä aiheuttavaa ikiherkkua eli auringonkukansiemeniä! Nyt on vähän rajotettu sitä määrää rasvojen saannissa, mutta ei liikaa, jotta naishormonit saa hyrrätä rauhassa :D



Oon vähän pannarisyöppö näköjään; tässä versio, jonka psylliumkuitu on kohottanut ihanan kuohkeaksi. Kardemumma ja mustikat tarjoaa takuuvarman mummun mustikkapiirakka -efektin!

Hiilareita syön tällä hetkellä pääsääntöisesti gluteenittomassa muodossa, vaikkei mulla olekaan keliakiaa. Mulla on kuitenkin superherkkä vatsa, joka antaa vastalauseen helposti kaikkeen "epämääräiseen" (mun kohdalla valitettavasti mm. vehnätuotteet saattaa olla just tätä epämäärästä), joten senkin takia olen alkanut olla tarkempi syömisten kanssa jo ennen varsinaista kisavalmennusta. Normaalipäivänä hiilareita saan tällä hetkellä riisistä, bataatista, kaurahiutaleista, marjoista ja tietty kasviksista, joista tosin ei paljon mitään energiaa kerry.

Vielä vinkkinä; JUO reilusti vettä! Kroppa tarvitsee sitä yllättävän paljon etenkin jos treenaat kovaa. Lisäksi muista kuitenkin syödä suolaa (himalajan- tai merisuolaa) ja kivennäisaineita, jottei ne kaikki kehossa olevat huuhtoudu veden litkimisen myötä pois. Itse ripottelen himalajansuolaa melkein kaikkeen, mitä syön, ja huomaan kyllä aika lailla samantien, jos suolaista ei ole tullut syötyä; heikko olo on sillä taattu.



Mulla ei ole koskaan ollut mitään hankaluuksia saada ruokaa alas aamusin ja tää kuva taitaa kyllä kertoa just siitä: toi vihreä litku on se, mitä monesti juon ensimmäisenä aamulla...ja se on ihan rehellisesti mun mielestä HYVÄÄ :D

Lisäravinteista voisin tehdä ihan oman postauksen, koska niitä on ...hmm, paljon? :D

Siinäpä niitä vinkkejä - sitten ei muuta kuin toteuttamaan käytännössä!




Terveisin yksi onnellinen riemuidiootti :)

2 kommenttia:

  1. Heheei! Kiva blogi :) mukava alkaa seurailla sun elämää kun näkemiset jää nykyään niin vähälle! -rva F ;)

    VastaaPoista
  2. Heeiii :) Kiitti! Juu, tänne postailen aina kun kerkeän. Matkablogi, onko tulossa? ;)

    VastaaPoista

Jätä viesti <3