-

perjantai 21. helmikuuta 2014

Olkapääpumppi ja kehonrakennuksen opettelua

Tän päivän, tai oikeestaan viikon, vois kirjottaa historiankirjoihin. Mä oon saanu ekaa kertaa treeneissä oikeesti pumpin olkapäiden sivulohkoihin. :D

Sinänsä sääli, että oon näin pitkään veivannu menemään huonoilla tekniikoilla ja harmitellu kun olkapäissä ei tapahdu juuri mitään kehitystä. Viime viikolla kävin kuitenkin Marjon kanssa tekniikat läpi ja koin miljoona ahaa-elämystä, kun kokenut konkari osasi parilla silmäyksellä sanoa, mistä mun kehityksen puute kiikastaa. Joten nyt vaan uudella innolla olkapäätreenin kimppuun! Se on aina yhtä siistiä, kun oikeesti löytää sen yhteyden just siihen tiettyyn lihakseen mitä haluaa treenata, eikä johonkin epämääräseen alueeseen siellä päin. Mulle iisimpiä treenejä on olleet pääsääntösesti alakropan treenit, koska jalkoja on hermotettu ehkä tarkotushakusesti vuosien varrella jonkun verran enemmän. On sielläkin silti vielä paaaaljon tekemistä - tässä lajissa duuni ei lopu koskaan. :D

Yläkroppatreeniäkin oon tehnyt paljon, mut tekniikat onkin sitten olleet ihan päin sitä kuuluisaa. Mun ongelmana on ollu erityisesti huono tuntuma olkapäihin, varsinkin niihin sivulohkoihin. Taka- ja etuolkapäissä tapahtu Marjon mukaan jotenkuten oikeita asioita kun niitä treenasin, mutta sivulohkot on ollu onnettomassa jamassa. Mä en oo käytännössä saanu oikein mitään rasitusta kohdistettua niille. Ja koko olkapäätreeneistä on aina lähdetty epäkkäät, ojentajat ja hauikset hirveessä pumpissa...ei hyvä!

Miksi sitten haluan kasvattaa olkapäitä, tai etenkin sitä sivulohkoa? Koska olkapäät on tärkeä osa sen kauniin x-mallisen kropan muokkaamista. Olkapäät ikäänkuin kehystävät yläkropan ja antavat kauniit raamit sille. Mulla sivulohko vaatii yksinkertasesti lisää näyttävyyttä, että se olis tasapainossa muiden lihasten kanssa.

Onhan se olkapää vieläkin piiiieni ja haba näyttää omaan silmään kauheen kokoselta (no eihän se sitä oo, mut kuitenkin...), mutta nyt täytyy alkaa tavotella entistä kovemmin sitä tasapainoa! Tässä kuvassa kuitenkin se otsikossa kehuttu pumppi :D
No mitäs niille olkapäille voi sitten tehdä paremman tuntuman saadakseen?! Kaikki lähtee oikeasta kropan asennosta treenatessa. Pidä aina keskivartalo tiukkana tukemassa selkärankaa, eli suomeksi vatsalihakset sopivasti sisään vedettynä, ei vain alavatsasta niinkuin usein opetetaan. Hartiat rentoina ja olkapäät ikäänkuin mahdollisimman kaukana kehosta, ei ylöspäin jännittyneinä. Niska pitkänä ja jäntevänä, mutta kuitenkin rentona, leuka aavistuksen sisässä (mieti kaksoisleukaa). "Kehonrakennus on kuin balettitanssia", Marjo sanoi mulle osuvasti, ja se mielessä oon korjannut asentoa salilla nyt pitkin viikkoa muutenkin kuin olkapäätreenissä. Jos heiluu selkä notkolla, peppu pystyssä, tai vaihtoehtoisesti hartiat lysyssä tai korviin vedettynä, niin ihan varmasti liikkeet menee väärille lihaksille. Tuloksena ei ole ainakaan tasapainoinen lihaksisto, jotain muita tuloksia voi kyllä saada.

Sitten se oikea tekniikka liikkeitä tehdessäsi. Pääsääntöisesti näin kantapään kautta opetelleena voisin neuvoa, että pyydä AINA uutta treeniohjelmaa ensimmäistä kertaa aloittaessasi joltain kokeneelta valmentajalta (ei miltään itse vuoden salilla opetelleelta puntti-peteltä) apua tekniikoiden a.k.a oikeiden liikeratojen opetteluun. Mäkin kävin vuosia salilla pitäen itseäni kovin taitavana näissä hommissa, mutta mitä enemmän oppii, sen vähemmän tajuaa tietävänsä. Tänään tein 2-3 kg käsipainoilla vipareita ja voin rehellisesti sanoa, että olkapäät oli tulessa sen jälkeen. Mitä ihmettä mä oon tehny niillä kolme kertaa painavammilla painoilla aikasemmin??? No okei oon mä koittanu pienempiäkin käyttää, mutta sanotaan näin että kyllä 4 kg on jo tuntunut aika lässynlässyn-painolta. Nyt tuli sekin todettua, että pienenpienellä parin kilon painolla voi todellakin saada rasituksen just siihen kohtaan, mihin haluaa - paremmin kuin isommalla painolla väkisin repien.

Kysymys kuuluukin, haluatko olla "vahva" ja jaksaa tehdä tiettyä liikettä mahdollisimman isoilla painoilla vai oikeasti kasvattaa lihaksia ja parantaa fysiikkaa? Kehonrakennus ja voimalajit on kaks eri asiaa, sen oon ainakin viime kuukausina oppinut. :) Itselläkin on ollut vähän sitä vikaa, että on pitänyt riehua salilla menemään hirveiden painojen kanssa, mutta lopulta parempia tuloksia (fysiikassa eli siis ulkonäössä parempia tuloksia! Tottakai salilla voi ja kannattaakin muitakin asioita tavoitella!) on tullut vasta, kun egopainoista on luovuttu ja otettu kiltisti ne tyttöjen painot käteen. Ainakin siihen saakka kun tekniikka on hiottu niiden kanssa tarpeeksi hyväksi isommille romuille.

Olkapääliikkeitä on tietenkin lukematon eri määrä. Mä oon aina tehnyt paljon pystypunnerruksia, mutta nyt opin Marjolta, että varsinkin tangolla tehtävät pystypunnerrukset kehittävät pääasiassa olkapään etulohkoa jättäen sivu- ja takalohkon vähemmälle huomiolle. Jos siis pystypunnerrus on ainoa oikeasti raskas liike jonka treenissä tekee, on varmaan selvää, mikä osa olkapäästä kehittyy eniten?

Vipunostojakin on kyllä tullut aiemminkin tehtyä, mutta muistan joskus riuhtoneeni niitä jopa yli 10 kg painoilla - mitä IHMETTÄ mä oon kuvitellu saavuttavani sillä sillon? Vipunostoja ei lähes poikkeuksetta kannata/pysty tekemään kovin isoilla painoilla, koska tosiaan se treenattava lihas on kovin pieni ja heikko verrattuna moniin siinä ympärillä oleviin vahvempiin lihaksiin. Noihin itseopettelun kulta-aikoihin oli kyllä olkapäät pyöreämmät ja isommat kuin nykypäivänä, mutta olinkin sillon vielä nuori (heh, oon mä vieläkin) ja lihakset olis varmaan kasvaneet vaikka millä tekniikoilla ja painoilla - siltä ainakin nyt jälkeenpäin tuntuu.

Mutta tästä kohti uusia haasteita jälleen kerran intoa puhkuen!
HUOM! ----> Tässä erinomainen Utti Hietalan kirjoittama blogiteksti olkapäiden treenaamisesta. <---- Jos ja kun kauniin pyöreät, yläkroppaa nätisti kehystävät ja x-mallia luovat olkapäät kiinnostaa, niin lukaiseppa ihmeessä! Mä en saa tän miehen kirjoituksista koskaan tarpeekseni, koska tietoa kehonrakennuksesta näyttää riittävän vaikka kuinka. Uskomatonta, että hän jaksaa jakaa sitä ilmaiseksi Suomen bodykansalle (tai toivon mukaan Fast on maksanut sille jotain siitä, heh), iso kiitos Utille siitä.

...Siitä puheenollen, nyt kun avointa ja ilmaista tietoa ja hyvälaatuista tekstiä on netissä saatavilla enemmän kuin koskaan, enemmän toivoisi näkevänsä, että ihmiset antaisi kuitenkin lainatessaan jonkun tekstiä creditit alkuperäiselle kirjoittajalle. Kummastuttavan paljon näkee postauksia, joissa esitetään jokin tieto/ajatus/mielipidepostaus lähes identtisin sanoin kuin jossain muualla netissä olevassa tekstissä, eikä edes mainita, että "lukaisinpa sitten tämän ja tämän tekstin tältä ja tältä kirjoittajalta, joten tässä omia ajatuksiani asiasta". Musta on ainakin hyvän netti-etiketin mukaista vähän pistää linkkiä vaikka sitten sen toisen tyypin teksteihin, eikä vaan pokkana kopioida.

 :)

Mahtavia olkapäätreenejä kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä viesti <3