-

maanantai 17. helmikuuta 2014

Elämä on nyt

Kisapreppi on jo tähän mennessä ollut mulle monella tapaa kasvun paikka. Kuten aikaisemmassa postauksessa kirjoitin, on ollut päiviä, jolloin oon kyseenalaistanut koko homman omalla kohdallani ja vaipunut epätoivoon miettiessäni omaa kuntoa ja niitä muutamaa viikkoa, jotka enää on jäljellä ennen mun ekaa kisaa, Fitness Classicia. Sitten on taas tullut niitä päiviä, kun puhkun päättäväisyyttä, intoa ja positiivisuutta.


Vaikka paljon kannustusta olen saanut (kiitos vielä kerran siitä teillekin <3), on mulle myös sanottu, että kuka käski ilmottautua vielä näihin kisoihin. Eikö kannattaisi viilailla kuntoa vielä vaikka vuosi, että voisi varmasti viedä lavalle oman parhaansa ja jättää jossittelut sikseen. Että ajoittain valloilleen pulpahtava negatiivinen vire kertoo varmasti siitä, että olisi kannattanut odottaa.

Koska päätös kisoihin osallistumisesta on (valmentajien suosituksesta) tehty, mä en aio uhrata enää ajatustakaan jossittelulle siitä, olisiko kannattanut kisata ekan kerran vasta syksyllä tai ensi vuonna. Mä olen tehnyt vuosien ajan erilaista työtä fysiikkani eteen niin salilla kuin muunlaisen urheilun parissa ja se, että liityin tiimiin vasta kisatavoitteesta vihdoin päättäessäni ja apua kisapreppiin tarvitessani, ei tarkoita, että olisin treenannut vasta siitä lähtien, kun Annan ja Marjon kanssa treenit aloitin. Mä koen nyt ihan turhana henkisten voimavarojen tuhlaamisena vatvoa, oliko päätös kisa-ajankohdasta oikea. Jos joku miettii, kuinka monta vuotta sitten olen muka ehtinyt treenata, niin kerrottakoon, että mä olen iältäni 27-vuotias. Aika monta vuotta siinä on erilaisia juttuja ehtinyt tehdä.


Varmaan moni fysiikkalajeissa kisaava on jonkinasteinen perfektionisti, ja niitä piirteitä on myös mussa. En aina näe niitä piirteitä pelkästään hyvänä juttuna. Perfektionistin ongelma kun usein on se, että hän ei saa lopulta mitään aikaiseksi, kun kaiken täytyy olla täydellistä ennen kuin sen uskaltaa toteuttaa. Siksipä mä olenkin koittanut parhaani mukaan opetella pois perfektionismista ja tarkoituksella välillä jopa heittänyt hommat vähän läskiksi, jotta oppisin ymmärtämään, ettei maailma siihen kaadu. Ei maailma kaadu epäonnistumiseen, tai epätäydellisyyteen. Jos kaatuisi, se olis kaatunut jo kauan sitten.


Sitten on se juttu, joka pientä päätä sekoittaa. Nimittäin omat tunteet. Mä olen aina kokenut erilaiset tunnetilat tosi voimakkaina. En tiedä, kuinka hyvin se näkyy ulospäin, mutta koen, että se on tehnyt itselleni elämästä paitsi välillä sydäntä riipivää, myös erityisen rikasta. Monta kertaa joku pieni juttu saattaa nostaa mun sisällä niin valtavan ilon tunteen, että tunnen sen fyysisesti ihanana lämpönä ja pakottavana tarpeena nauraa ääneen, hymyillä tai mieluummin vaikka hyppiä ja kiljua siitä ihanasta ilosta. Ja ton reaktion saattaa aiheuttaa mikä vaan ihan pieni asia - ystävän näkeminen, kauniit sanat, innostavat ideat, joku kaunis asia, mikä vaan - monta kertaa päivässä. Sen energian kun pystyy siirtämään vaikka työhön, niin syntyy niitä parhaita hetkiä ja tuloksia.

Kolikolla on tietysti myös kääntöpuoli; negatiiviset tunteet. Suru on mulla aina sydäntä riipivää ja vihastuminen saa mut tuntemaan itseni raivostuneeksi karhuksi. Nyt dieetillä on pinnakin alkanut lyhenemään ja salilla saa teinipojat kyllä pahaa silmää kun kehtaa tulla keskeyttämään mun sarjoja. Viimeisin kokemus tosi negatiivisiksi äityneistä tunteista oli juuri toi viime viikolla vallinnut epätoivo oman kunnon riittämättömyydestä.

Haenkin jatkuvasti tän kisaprepin aikana tietoisesti positiivista virettä tekemiseen. Tai ei sitä useimmiten tarvi edes hakea, se tulee ihan itsekseen, mutta tollasina epätoivon päivinä ja hetkinä voi olla hyödyllistä, jos pystyy jollain tavalla keinotekoisesti tuottamaan itselleen positiivisemman mielialan. Enkä tarkota, että kaikki negatiiviset tunteet pitäis lakaista maton alle, mutta turhat sellaset voi kyllä heittää mun puolesta vaikka mattokasan alle.


Liikkuminen saa mussa herätettyä myös tosi voimakkaita tunnetiloja. En tiedä onko tää friikin kuuloista, mutta mä pystyn ikäänkuin siirtämään positiivista energiaa ja tunnetiloja itseeni liikkumisen kautta. Ilman liikkumista mä olen ennen pitkää yksinkertaisesti tosi allapäin. Onko tää muille tuttua? Jos ei, niin suosittelen kokeilemaan. ;)

Mun kohdalla se on aina ollut niin; saan fyysisestä tekemisestä yksinkertaisesti niin hyvän olon, että hakeudun aina uudestaan sen pariin, vaikka väkisin. Vaikkei aikaa oikeasti muka olisi. Mulle on aina ollut tärkeämpää tehdä treeni kuin pitää koti siistinä tai käydä paljon ulkona. Siitä tulee vaan yksinkertaisesti niin hyvä olo, että se on kuin huumetta - sitä on pakko saada, uudestaan ja uudestaan.


Tän kisaprojektin kautta koen, että olen ottanut askelen siihen suuntaan, mitä mä haluan mun elämässä tehdä. Olen tehnyt tän päätöksen vain ja ainoastaan itseni takia - en mun ystävien, en sukulaisten odotusten, en miehen tai muidenkaan. Vain mun itseni. Olen halunnut kisata jo kauan, nyt sen teen. En ensi vuonna tai "sit joskus". Mun suuri haave on myös jatkossa yhdistää työ jollain tavalla tähän, mutta askel kerrallaan. Haaveilen siitä, että voin auttaa ihmisiä jollain tavalla: jakaa sitä hyvää oloa, jota mulle on suotu niin paljon. 


Mun vuoden teema onkin rohkeus. Mä haluan tehdä asioita siksi että rakastan niitä, en siksi että multa niitä odotetaan tai mun on "pakko". Mulla on edessäni pian kauppatieteiden maisteriksi valmistuminen ja sen myötä tietysti ihan uuden elämänvaiheen aloittaminen. Vaikka oonkin ollut jo pitkiäkin pätkiä töissä opiskeluvuosien välissä, opintojen loppuunsaattaminen tarkoittaa sitä, että epäsäännöllinen opiskelijaelämä on lopullisesti ohi ja pitäisi kohdistaa kurssi itseä inspiroivaan suuntaan. Kilpaileminen on mulle paitsi urheiluun liittyvää intohimoa, myös ikäänkuin symbolinen ele rohkeudesta ja hetkessä elämisestä. Koko kisamatka vaatii keskittymistä, kurinalaisuutta, intohimoa, päättäväisyyttä ja kykyä projektoida omat tunteet ja mieli toimimaan omaksi eduksi eikä itseä ja omia tavoitteita tuhoavasti. Mä näenkin, että mulla suurimmat haasteet on nimenomaan henkisellä puolella ja omien tunteiden valjastamisessa tavoitteeseen pääsemiseen edullisiksi.

Molemmat valmentajat oli muuten sitä mieltä, että sen muiden kisaajien kuvien kyttäämisen voi nyt unohtaa. Eivät kuulemma kumpikaan itsekään tee sitä. Kuvat on aina kuvia ja niistä ei voi päätellä loppujen lopuksi mitään. Se, mistä kulmasta kuvataan, valaistus, asento, kaikki vaikuttaa siihen miltä fysiikka kuvassa näyttää, joten ainakaan kisan kannalta niitä on ihan turha analysoida. :) Toivon, että kukaan teistä ei vertaile itseään myöskään mun kuviin.


Tässä esimerkiksi muutama erilainen räpsäsy selästä!


Eka kuva on vähän yläviistosta otettu ilman levitystä eli lihakset niin rentona kuin ne nyt kättä nostaessa on.



Mutta tadaa, kyllä se miniselkäkin vähän leviää. Tosin tässä huomaa, että kun valaistus ei oo oikein optimaalinen, niin ei näy paljon lihaksetkaan. (ps. body fitness -kisaajat älkää tuomitko mun iteopeteltua posea ;'D)


Viimesenä vielä miniselkä rentona. Näytän kovin pikkuruiselta (bikiniluokassa ei selkälihaksilla oo juuri merkitystäkään kunhan selässä nyt tasapainon vuoksi vähän leveyttä on ja näkee että treenattu on, mutta poseerauksissa ei siis selkää tuoda mitenkään esille) :) Ei varmaan olis yleisin kuva jonka joku postaa omasta selästään sosiaaliseen mediaan? Huono valo, ei selän levitystä ja jännitystä, njääh, booriiing. Kaikkihan me halutaan nähdä vaan niitä megamuskeleita.

Jos olis esimerkkinä jotain oikein hyvässä valossa ja hyvällä kameralla otettuja selkäkuvia niin ymmärtäisitte vielä paremmin mitä nyt tarkoitan sillä, että niitä nettiin postattuja kuvia ei todellakaan kannata tuijotella tai ainakaan itseään ja omaa kuntoa niihin vertailla. Nimittäin kyllä tästäkin pikkuruisesta selästä saa oikealla valolla ihan muhkun näköisen, uskokaa tai älkää. Eli kuvat on vaan kuvia, tää muistutuksena niin mulle itselle kuin teille kaikille!

Hoh, olipa taas ajatuksenvirtaa vailla päätä tai häntää. :D Kertokaa, herättikö mun ajatukset teissä mitään mietteitä? On aina kivempi kirjoitella kun kommentoitte jotain, muuten tuntuu että kaikki tilastoissa näkyvät lukijat on jotain haamuja vain, hihi. Kiva kun jaksatte lukea kuitenkin! Ihanaa viikkoa kaikille!

9 kommenttia:

  1. Heeii täällä ollaan! Terveiset Singaporesta, (treeni)vaateshoppailun jälkeen oli pakko tulla rentoutumaan koneelle ja lukemaan blogeja, sun blogia etunenässä!

    Musta ei varmasti ikinä olisi kisadieetille. Tuo kuulostaa todella rankalta ja varmasti suurin vastus onkin oma pää. Arvostan, että kirjoitat rehellisesti näitä tuntemuksia ylös, varmasti myös jälkeenpäin on kiva lukea ja muistella miltä on ennen kisoja tuntunut. Mä olen myös päättänyt olla tänä vuonna rohkeampi. Saku Tuominen kirjoitti Kotilieden artikkelissa itseensä uskomisesta ja rohkeudesta. Otin onkeeni hänen 20 sekunnin vinkistä.
    "Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun innostun jostain, otan ensimmäisen askeleen heti. Se voi olla sähköpostin lähettäminen jollekin ihmiselle tai aiheeseen liittyvän palaverin buukkaaminen, hän sanoo.
    - Tartun ideaan, sillä aina ehtii perääntyä, mutta rohkeutta lähteä matkaan ei aina ole.
    Kahdenkymmenen sekunnin rohkeus auttaa unelman alkuun, mutta vaikeimmat paikat tulevat eteen usein vasta myöhemmin."


    Tulipa pitkä kommentti :) No mutta korvataan ne muutamat jättämättä jääneet kommentit tällä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja terkut Lontoosta :D Treenivaateshoppailu on aina yhtä kivaa ;)

      Onneks kaikkien ei tarvikkaan kisadieettailla :) Tärkeintä et löytää sen oman tasapainon ja ittee inspiroivat jutut elämässä (ja vaikka sitten myös treeneissä). Mä nään ihan hyvin, ettei kaikkien veri vedä tälläseen touhuun - siks pitää kuunnella vaan omaa sydäntä eikä mennä virran vietävänä <3 Mulla on ihan älytön palo tähän hommaan, mut joku muu voi sen palon löytää mistä vaan muualtakin, tärkeintä että se tuntuu omalta :) Ihaninta on joka tapauksessa musta aina katsella sellasta ihmistä, joka tekee täysillä sitä omaa juttuaan, on se sit ihan mitä tahansa.

      Ja hyvä quote toi. Joskus on parempi vaan tehdä kun vatvoa, ja sitä hain just tolla että ite en nää perfektionismia ja asioiden loputtomiin hiomista aina hyvänä. Rentous ja rohkeus kun tulee tekemiseen mukaan niin alkaa syntyä hyvää jälkeä ja tekemisen iloo ja ihanuutta :) Ja uskon että myös parempia tuloksia pidemmällä tähtäimellä!

      Kiitti kommentista ja jatketaan tällä vuoden teemalla ;D <3

      Poista
  2. Täällä ollaan myös :)! Luen sun blogia säännöllisesti, mutta valitettavan harvoin tulee kommentoitua... pahoittelut siitä! Pidän kovasti sun tyylistä kirjoittaa, sekä terveen urheilullisesta asenteesta bikini fitneksen suhteen. Tuosta sun päätöksestä kilpailla jo nyt keväällä; olen ihan varma että sun valmentajat kokeneina ja menestyneinä bikini fitness -kilpailijoina eivät sitä suosittelisi jos eivät olisi vahvasti sitä mieltä että olet sekä henkisesti että fyysisesti valmis! Kaikille meille tulee epäuskon hetkiä silloin tällöin - se on ihan normaalia ja inhimillistä! Tärkeämpää on se että jatkaa eteenpäin niistä huolimatta :). Ja kuten sanoit, ihmisillä on niin erilaisia urheilu- ja treenitaustoja (ja fysiikoita), että on aivan mahdotonta vetää mitään yleistyksiä siitä mikä määrä treeniä pitäisi olla takana ennen kuin nousee kilpailulavoille. Täyttä höyryä vaan eteenpäin, ja tsemppiä kisavalmisteluihin :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, kiva kun tulit kommentoimaan :)

      Juu, toi on ihan totta ja mielipiteitä varmasti on monenlaisia, mutta pääasia olis että löytää itse sen varmuuden, rauhan ja rentouden tekemiseen. Sitten voi vaan keskittyä olennaiseen ja antaa mielipiteiden kukoistaa :) Kiitti tsemppauksesta ja täysillä mennään todellakin! Isosti tsemppiä myös sinne <3 :)

      Poista
  3. Heippa Johanna! Luin että kuulut team24goldiin, ja kysymykseni liittyisikin siihen! Koitin tiimiä googlailla mutta sillä ei vissiin ole mitään omia nettisivuja? Mutta haluaisin tietää millaisia "tiimin maksut on", miten valmennus toimii sekä miten liittyminen on mahdollista? :) ja jos haluat jotain muutakin tiimistä kertoa mitä mieleen tulee niin se olisi mahtavaa!:)

    VastaaPoista
  4. Moikka! Olehan yhteydessä meidän valkkuun Marjo Krishiin (marjo(at)marjokrishi.com). En voi täällä antaa mitään tiettyjä summia tai kommentoida siihen, onko tiimissä tilaa uusille jäsenille :)

    Tiimissä valmentajina Marjo Krishi ja Anna Virmajoki, ja olemme suht pieni tiimi. Soveltuu omasta mielestäni jo jonkinlaisen treenitaustan omaavalle ja itsenäiseen työskentelyyn orientoituneelle, sillä valtaosa yhteydenpidosta tapahtuu etänä.

    Kaikki IFBB:n hyväksytyt tiimit löydät täältä: http://www.ifbb.fi/?page_id=75
    Tsemppiä valmentajan etsimiseen!

    VastaaPoista
  5. On pakko kommentoida (EKAA KERTAA IKINÄ kommentoin jonkun blogia, vaikka ruudun takaa tarkkailija olen ollut jo pitkään..:)), sillä puhuit hyvin paljon samoista asioista, joita itse koen. Kolahti.

    Olen aina itse ollut intohimoinen urheilija (perussetin reenaaja eli 4 kertaa viikossa lihasreeni, 2-3 kertaa aerobista), hyvin samoista syistä kuin sinäkin:

    "Liikkuminen saa mussa herätettyä myös tosi voimakkaita tunnetiloja. En tiedä onko tää friikin kuuloista, mutta mä pystyn ikäänkuin siirtämään positiivista energiaa ja tunnetiloja itseeni liikkumisen kautta. Ilman liikkumista mä olen ennen pitkää yksinkertaisesti tosi allapäin. Onko tää muille tuttua? Jos ei, niin suosittelen kokeilemaan. ;)"

    --> Ei ole lainkaan friikin kuuloista tai jos onkin niin olen onnellinen friikki :D


    "Sitten on se juttu, joka pientä päätä sekoittaa. Nimittäin omat tunteet. Mä olen aina kokenut erilaiset tunnetilat tosi voimakkaina. En tiedä, kuinka hyvin se näkyy ulospäin, mutta koen, että se on tehnyt itselleni elämästä paitsi välillä sydäntä riipivää, myös erityisen rikasta."

    --> Koen itse JUURI samalla tavalla. Hyvässä ja pahassa sekä itselleni että läheisilleni, jotka saavat osakseen sekä ylitse pursuavaa hellyyttä että raivonpurkauksia. Mutta on se vain hienoa, että kykenee kokemaan koko tunteiden kirjon, olisi tää elämä tylsää, jos pelkällä tasapaksulla vaihteella mentäisiin. Ja vaikka tunteiden kirjoon kuuluu myös surua, depistelyä ja vihaa niin koen kuitenkin olevani optimisti ja se on mielestäni hienoin luonteenpiirre, joka ihmisellä voi olla. Kyllä olisi elämä raskasta tuskailua jos kaikesta löytää aina marmatettavaa..

    "Perfektionistin ongelma kun usein on se, että hän ei saa lopulta mitään aikaiseksi, kun kaiken täytyy olla täydellistä ennen kuin sen uskaltaa toteuttaa."

    --> Täällä huutelee toinen, täysin saman ongelman omaaja.. On todella ärsyttävää, ettei juttuja aina saa vietyä loppuun asti, koska ne ovat keskeneräisiä.. Ehkä sekin, että en ole ikinä vaivautunut kommentoimaan kenenkään blogia, kertoo siitä, että en ole jaksanut miettiä, mitä kirjoittaisin ettei se kuulostaisi täysin typerältä..

    Lueskelin blogiasi lävitse ja sydämeni pohjasta uskon, että sulla on täydet mahikset sijoittua kisoissa erittäin hyvin!! Sulla on juuri oikeanlainen fysiikka bikinitaistoon. Eikä yhtään tarvitse epäillä, olisiko pitänyt osallistua kisoihin nyt keväällä vai vasta myöhemmin, sillä vuosien reenin tulos todella NÄKYY..:) On eri asia, jos aloitetaan täysin nollasta.. Ja sinulla on vielä meibi paras mahdollinen valmentaja, Virmajoen Anna :))))

    Sait minusta vakkarilukijan ;) Tsemppiä reeniin ja kisakoitokseen, voi olla, että tulen jopa paikan päälle tsemppaamaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa, wau mikä kunnia olla eka blogi johon kommentoit :))

      Me selvästi ymmärretään toisiamme!! Onnellisten friikkien kohtaaminen, hahaa! Mä oon nimenomaan samaa mieltä siitä, että vaikka niinä huonoina päivinä ollaan ihan riekaleina, niin elämä olis tylsää jos tällästä tunteiden kirjoa ja paloa ei olis itselle suotu. Tai näin ainakin omasta näkökulmasta. :) Varmaan joku tasasempi tyyppi on onnellinen siitä, että elämä on helppoa, kun ei mee kun vieteriukko suuntaan ja toiseen. Oon mä itekkin joskus huonoina hetkinä ajatellu, että miks ihmeessä tän pitää tuntua NÄIN kamalalta, mä en voi olla normaali... Ja sit taas seuraavassa hetkessä oon se riemuidiootti, jonka on helppo hymyillä kun niitä suunnattomia ilonaiheita nyt repii mistä vaan.

      Ja tosta perfektionismista, mä todellakin tiedän mitä sä tarkotat. Nykyään oon huomannut itessäni, että melkein ärsyttää sellanen liiallisuuksiin asioiden hiominen... Joten sit täytyy olla välillä varovainen ettei mee ihan toiseen ääripäähän ja sohi sinne tänne ja vähän sinnepäin :D Mutta sellasissa jokapäiväsissä asioissa helpottaa ihan hirveesti elämää, jos ei ahdistu pohjattomasti heti kun joka purkki ei oo keittiössä järjestyksessä, joka hius ei oo suorassa tai todistuksessa ei oo pelkkää erinomaista... Tärkeempää on että tekee asioita sydämellä ja panostaa ja hioo sitten niissä kohdissa kun se on todella tarpeen.

      Tuuppa hei useamminkin kommentoimaan, koska meillä selkeesti synkkaa!! ;D

      Ja kiitos vielä tuhannesti kannustuksesta! Tsemppaa tosi paljon!!

      Poista

Jätä viesti <3